Followers

Tuesday, October 13, 2009

Sebulan yang lalu

Pejam celik.
Buka mata, buka hati, buka minda, buka ilmu, buka nafsu, buka akal, buka jiwa...
Bak kata buka segala-galanya, lapangkan dada, jangan terlalu dangkal mengukur alam dgn ilmu yang cetek sependek jari kelingkingmu...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

============================================================

Aku kini suka mencedok mesej bergambar dari iLoveIslam.
Ada yang aku suka aku labuhkan ia di sini.
Tapi banyak juga yang aku tidak minat.
Bukan kerana tidak meminati maksudnya, cuma bagiku ia agak kurang beerti.
Selalu dikaitkan dengan CINTA, entah mengapa aku tidak mengerti.
Tapi hakikatnya itulah yang selalu dibicarakan dalam iLoveIslam.
Adakah Islam ini hanya berkaitan dengan CINTA?
Bagiku tiada CINTA yang abadi melainkan ia hadir dgn perkahwinan.
Ia, CINTA hanya hadir selepas berkahwin.
Sebelumnya?
Ia hanya masa untuk berfoya-foya (bagikulah... dan kawanku juga setuju).
Bukan kerana lelaki itu memang suka berfoya-foya, tapi mereka yang berakal seumurku hanya mencari gadis yang bersedia menjadi seorang isteri.
Banyak yang kutemui hanya bersedia menjadi seorng kekasih.
Tapi apalah ertinya menjadi seorang kekasih jika tidak sanggup menjadi seorang isteri.
Kenapa aku persoalkan ia di sini?
Tanyalah gadis di luar sana, adakah mereka setuju bahawa seorang isteri wajib mematuhi setiap kata dan arahan suaminya tanpa banyak soal?
Walaupon ianya sangat menyakitkan hati dan sangat tidak dapat difahami?
Aku rasa mungkin cuma 10% sahaja yang setuju, yang lainnya akan tolak mentah-mentah pendapat yang menyokong golongan suami ini.
Aku tidak peduli.
Seorang isteri tetap WAJIB mengikut kata suaminya.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


4 comments:

Hashim Zabidi said...

Kamu semakin dewasa En. Ahmad dan jadilah seorang lelaki yang dewasa...

annafida said...

Betul kata Pak Hashim tu. Saya setuju sangat.

mantan said...

En. Ahmad,
Persoalan Cinta tidak akan habis dibicarakan selagi masih ada manusia penghuni alam ini.

Tafsirannya rencam sekali, sehingga ramai yang keliru dan tidak mengerti.

En. Ahmad Menulis said...

Terima kasih pada yang meninggalkan komen.
Lama sudah tidak menjenguk blog ini.
Hati kita jangan dibiar terawang2.
Akibatnya kita menjadi makin lalai.
Terima kasih semua...
Hidup masih diteruskan.

Blog Widget by LinkWithin