Followers

Saturday, August 29, 2009

Mengajar Itu Bukan Mendidik

Aku terbaca tulisan Tan Sri Mazlan Nordin, Tokoh Wartawan Negara 2001 dalam Mingguan Malaysia, Ahad, 23 Ogos 2009 - bertajuk Pamuk dan Islam di Turki. Antara lain beliau menulis,
"Saya tak mahu membicarakan iman diri saya dengan seorang yang tidak percayakan Tuhan."

Terfikir juga aku adakah ia menjadi lebih beerti bila kita baca ia sebagai,
"Saya tak mahu membicarakan iman diri saya dengan seorang yang tidak percayakan Allah."

******************************************

Aku mengajar anak muridku erti bodoh dan kebodohan.

Bodoh bukan beerti kita tidak pandai.
Bodoh bukan beerti kita gagal periksa.
Bodoh bukan beerti kita tak tahu apa-apa.

Ia adalah bodoh bila kita di ajar, tapi kita langsung tidak memberi perhatian.
Ia adalah bodoh bila kita berlagak seolah-olah kita sudah pandai, dan cuba menunjukkan kepandaian kita yang dangkal.
Ia adalah bodoh bila kita bersikap degil.
Ia adalah bodoh bila kita sebenarnya langsung tidak berusaha, atau mencuba.

Bila sikap bodoh membentuk komuniti yang ramai, maka ia menjadi kebodohan yang amat.

*****************************************
Anak muridku yang Melayu dan beragama Islam membentuk komuniti tersendiri.

Kebodohan mereka terserlah apabila mereka bersatu.

Memang banyak yang amat nakal, namun yang baik, jujur dan berbudi pekerti juga ramai.

Bagiku lebih baik mendidik anak-anak yang berbudi bahasa dan penuh semangat keremajaan ini dengan nilai murni agar mereka kemudian dapat mempengaruhi rakan sebaya yang malap masa depan mereka.

Bukankah itu adalah pengaruh rakan sebaya yang murni sifatnya?

Sayangnya bukan aku yang mengajar mereka matapelajaran agama.

Saban hari aku belasah mereka saat solat berjamaah di surau. Letih sebenarnya.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum ... terima kasih sudi jengok blog saya ...

biasalah, itulah namanya cabaran dan ujian ... apa yang pasti,

"fasobrun jamil " sabar itu cantik ...

Salam ramadhan

Blog Widget by LinkWithin